Обичате ли Матча?

Обичате ли Матча?

Обичате ли Матча?    За онези, които познават напитката, този въпрос вероятно звучи като: “Обичате ли тревата, птиците, пролетния аромат, въздуха, .. вкуса на живота? “

Ясно е, че въпросът не е за тях. Неговата цел е да провокира – интерес, любопитство, внимание – у онези, които не са опитвали от този благословен извор. Или пък само си мислят, че са (повече за това: по-нататък в текста)..

И така: ако има неопитвали матча сред четящите този текст, моля ви, сега не хуквайте към първия вървежен кофи бар наоколо, където знаете със сигурност, че менюто е заредено с всяка нова мода и следователно .. матчата ви е в кърпа вързана! Защото на такова място с голяма доза вероятност ще изпиете поредния скъп, парфюмиран микс от съставки, който няма да остави върху небцето ви нищо по-различно от предходното. А за матчата, като напитка, ще придобиете напълно погрешна представа.

Не отивайте и в Зелената Био-Органик-Натурал кинкалерия на ъгъла, където между кремовете за лице с невен, баничките с червена леща и бутилките камбуча, ще откриете щанда за суперхрана и там, щастливо опакована в стандартното за магазина пакетче, ще съзрете вездесъщата матча (същата внесена насипно незнайно откъде, и щателно опакована като всички останали насипни съкровища в складовата база на веригата, с добавен етикет “Произход: Япония” и дори препоръчана за чаени церемонии (!)). Не си поръчвайте и на бара на кинкалерията, където ще ви приготвят матча-лате с вряща вода от кафе машината и мляко по ваш избор, защото каквито и качества да е имал финият зелен прашец, след попарването му с вряла вода, той вече е загубил и тях. А вие тъжно преглъщате горчивото нещо в чашата и се питате: “Това ли е прехвалената матча? Ама че буламач!”

Не влизайте и по сайтове за натурални продукти, за здраве и красота, за фармацевтични или полу-фармацевтични артикули (добавки), в очакване да откриете там мечтаната матча, която ще озари деня ви и ще ви доближи поне на вкус до дълбокото медиативно състояние на японските дзен монаси във времето им за чай. Чай, който съпътства и насърчава техните медитации от поне 800 години насам.

fake matcha
Изображението е генерирано с AI. Не показва същински продукт, но отразява същинско явление.

Тъжната истина е, че днес матча, поради своята нашумялост, е един от най-фалшифицираните продукти, като се предлага във фейк варианти от всякакво естество. Всеки знае, че това е скъп чай, произведен от безценна суровина, и на всичкото отгоре в Япония. Което дава неограничено поле за спекулации – опаковаме евтин насипен, имитиращ продукт от източна Азия, слагаме му какви ли не добавки, “подобрители”, пълнители, ароматизатори (хората обожават системата “купи едно, вземи три!”); маркетираме го с ярки послания, пишем го, че е японски и накрая му добавяме, за разкош, една впечатляваща цена, като на истинска матча. Ха-а-айде, народе, на матчата, прясно забъркана по най-последна рецепта!

Така че.. ако наистина искате да пиете Матча, изберете си правилно търговеца, на който да се доверите! Или чайната.. Проучете! В онлайн пространството, пък и не само – това обикновено са специализирани магазини за японски продукти или за чай. Само такъв тип магазини могат да си позволят да ви предложат оригинална матча (което означава произведена и опакована в Япония), защото не е нито лесно, нито евтино да се изградят ефективни търговски канали за внос на оригинални, висококачествени японски стоки.

Вероятно любителите на чай са наясно също така с факта, че всеки висококачествен чай – в случай, че не е опакован при производителя, непосредствено след производствения процес – вече е загубил голяма част от вкуса и от полезните си качества.

А за Матча това се отнася с още по-голяма сила. За да запази своите свежест, цвят, вкус, аромат, насищане с безценни полифеноли, катехини и други антиоксиданти, тя трябва да бъде пакетирана при производителя, непосредствено след последния цикъл на обработка, а именно – смилането й на фин прах в каменни мелници. Готовият продукт е особено чувствителен към светлина, въздух, влага и топлина, ето защо съхранението и транспортирането му в насипен вид значително компрометира качеството му. 

Нещо повече – ако трябва да разкрием още подробности по темата: сериозните, сертифицирани търговци на японски зелен чай Матча, по стандартни изисквания за склад съхраняват своите количества оригинално опакован продукт в хладилници или на тъмно и хладно място, като по този начин осигуряват запазване в максимална степен на качествата й за целия срок на годност!*

fake matcha
Изображението е генерирано с AI. Не показва реален продукт, само онагледява темата.

Ето защо опаковката Матча, която ще закупите от тях, е един напълно различен продукт от подправените, парфюмирани, ароматизирани, колагенизирани, латизирани .. или просто ниско и изветряло насипно качество артикули на пазара, носещи същото име. Тези продукти успяват понякога да догонят истинската матча, но ..единствено по цена.

Най-лошият ефект, който недобросъвестните търговци на матча произвеждат, е не че се обогатяват нечестно. Най-лошият ефект е, че те на практика заблуждават клиентите си и понякога ги отказват завинаги от една наистина безценна напитка, съчетаваща (а това се случва толкова рядко!) вълшебен вкус с незаменими ползи за здравето.

Има и още един спекулативен момент, който въобще не е за подценяване: много хора, които са получили препоръки да консумират матча по здравословни причини (понякога засегнати от сериозни заболявания, за които е известно, че се повлияват благоприятно от матча) може да бъдат подведени, че си помагат – пиейки “матча” без необходимите качества и произход.

Така че – ако не сте опитвали матча или имате съмнения дали това, което сте опитвали, наистина е матча – потърсете на пазара продуктите, които ще ви дадат истинска представа за тази уникална напитка! Ориентирайте се в търсенето по оригиналните опаковки и профила на търговеца.

С този материал изразяваме личната си позиция и загриженост, като целта ни е да информираме, предупредим и предпазим потребителите – базирано върху седем години опит в търговията с японски зелен чай и детайлни наблюдения над българския пазар в тази ниша. Следим повишаването популярността на зеления чай, и в частност на матча през последните години и как това се отразява в зачестяващи спекулации с предлагането й.

Не бихме искали да обидим или набедим когото и да е. И искрено се надяваме, че никой добросъвестен търговец не би се разпознал в лошите примери, за които разказваме.

*Чували сме, че съхранявана по този начин, матча остава също толкова добра и годна за консумация и след изтичане на срока на годност, но в интерес на истината – не можем да го твърдим от опит, тъй като количествата, които внасяме в нашия онлайн магазин, се изчерпват много преди указания от производителя best before срок (1 година).

 обичате ли матча обичате ли матча обичате ли матча обичате ли матча обичате ли матча обичате ли матча обичате ли матча обичате ли матча обичате ли матча

Shopping Cart
Scroll to Top